søndag 22. januar 2012

Test av Nikon 1V 1


Nikon 1 V1 med kitobjektiv 10-30mm og Speedlight SB-N5


I fjord høst lanserte Nikon et nytt familiemedlem, nemlig Nikon 1 V1 Jeg leste spesifikasjoner og tekniske detaljer og tenkte at dette kunne bli artig! Spesielt med tanke på at man med ett adapter, Nikon FT1, kunne kople til glass som man normalt ikke ser på små kompaktkamera. Brikken, eller sensoren i Nikon 1 V1 er i Nikons eget CX-format på 10 megapixler og måler 13,2mm x 8,8mm. Dette gir en cropfaktor på 2,7. Jeg begynte å regne og fant fort ut at 2,7 X 400mm = 1080mm brennvidde i forhold til den vel kjente 35mm-standarden. -Med en converter (TC 17 i mitt tilfelle) skulle jeg med med min 200-400mm kunne komme særdeles nærme netthinna til de aller fleste fjærkledde vennene mine... Det blir ganske nøyaktig 1836mm!
Serieopptak med 60 bilder pr sek i full oppløsning er også ganske kult...

Like før jul kom jeg over en annonse på foto.no. Orsolya Haarberg hadde vunnet kåringen Årets naturfotograf i Ungarn og fått en Nikon 1 V1 i premie. Sammen med sin mann, Erlend Haarberg, hadde de lagt kameraet ut for salg. Jeg ringte og fikk kjøpe kameraet.

Forventningene til det lille vidunderet var stor. Nikonfrelst som jeg er var jeg sikker på at dette måtte være det råeste kompaktkameraet som til nå var laget og at det skulle komme til å tilfredsstille det meste jeg hadde av forventninger.

Jeg kom meg fort ned på jorden. Jula var som nevnt like om hjørnet. Kameraet har ikke innebygget blitz og er ikke kompatibelt med andre Nikon-blitzer. Det ble mange mørke innebilder av julegaveoppakking, julemiddager, og andre julete aktiviteter...Når det i tillegg begynner å gå opp for meg at mange av de funksjonene som jeg tar som en selvfølge er lett tilgjengelige på en normal speilrefleks (eks: innstilling av ISO, valg av opptaksprogram) bare er tilgjengelig via menyen blir jeg lettere irritert. Byggekvaliteten kjennes ok, men lokket/dekselet til blitzen ramler av i svak bris...

-Men videofunksjonene var i det minste spennende. Med full HD og mulighet for fryktelig mange bilder pr sekund (400 eller 1200 pr sek i lav oppløsning), lekte jeg meg en del i påvente av at ekstrautstyr som blitz og ikke minst Nikons adapter(for å kople til normal optikk) FT1 skulle komme i butikkene. 

Først i forrige uke kom endelig pakken fra FotoVideo. Spenninga og forhåpningene steg på nytt! Sammen med Kjartan Trana suste vi rett ned på kaia i Steinkjer og knipset de første tesbildene av havvellene som på denne tiden av året kjemper kampen mot kong vinter i utløpet av Steinkjerelva. 


Nikon 1 V1 med adapter FT1.
(Legg merke til at dekslet til blitzskoen  er forduftet.  Ikke en gang fuglan veit kor det har tatt veien...)




Nikon 1 V1 med adapter FT1


Nikon 1 V1 med adapter FT1 og 200-400mm f4
Det ser litt framtungt ut. Og det er framtungt... Ikke noe enkelt å håndholde.
Like over skruen til innstikksfilteret på linsa kan man i det fjerne se en liten flokk med Havveller. Vi kommer tilbake til disse etterhvert.




Og her er det første testbildet:


100% utsnitt, Nikon V 1V, 200-400mm AF S VR f4  = 1080mm
f/5.6, 1/200 sek, 400 ISO


Jeg skal komme tilbake med mer testing av dette oppsettet. Jeg ble nettopp gjort oppmerksom på at klokka har gått helt i fra meg... :)

Det er mye å fortelle om dette kameraet. Eksempelvis vil jeg bruke litt tid på å si noe om autofokus. Den er helt sykt rask, også med adapter og lange objektiver Men den har noen utfordringer som jeg skal komme tilbake til innen kort tid.  Inntil videre: God natt!

1 kommentar:

  1. Tja, høres flott ut men bilde nederst taler sin sak med tanke på teknisk kvalitet. Men som dokumentasjon o.l kan det sikekrt funke. Du kan jo stå i Steinkjer å ta bilder av gauper i Mullsjø med denne innretningen.


    Terje

    SvarSlett